Op het Insulindeplein wordt hard gewerkt aan een volautomatische parkeergarage. Zie het bericht van 15 september. Hierboven de ondergrondse garage in opbouw.
Ad van der Windt van VDL Stokvis Parking Systems bv liet aan de hand van tekeningen zien wat er nu wordt gefabriceerd en gemonteerd.
Tekening van de metalen constructie die nu wordt opgebouwd.
Ad licht toe hoe de shuttles (karretjes) werken die de auto's via de banden oppikken en naar een lege plek rijden.
Tijd voor de garage zelf. Via een trap kwamen we in de catacombe waar gewerkt wordt aan de stalen constructie waarop de auto's straks komen te staan.
Je rijdt je auto op een liftplatform. Door middel van sensoren wordt gekeken of de auto niet te groot of te zwaar is. Past hij in de garage, dan stap je uit en verlaat je die ruimte.
Via bewegingssensoren wordt gekeken of er niemand - mens of dier - meer in de ruimte staat of zichtbaar in de auto zit. Het platform verdwijnt vervolgens naar één van de drie etages. Daar wordt de auto door een shuttle opgepikt en naar de juiste plaats gereden. Ik heb nog steeds associaties met een speelgoedparkeergarage. Alleen staan de auto’s hier straks veel dichter op elkaar.
De garage wordt na oplevering 24 uur per dag gemonitord via de sensoren en via camera's.
Ad van der Windt vertelde dat zij inmiddels 17 garages in Nederland hebben gebouwd. Uitval van de garages zou in de praktijk niet meer dan 1% zijn. En dan is er altijd nog de andere lift.
In totaal kunnen er 141 auto's geparkeerd worden. Als er bovengronds op het plein zelf geparkeerd zou worden, dan zou je daar naar verwachting circa 50 auto's kwijt kunnen. Niet alleen zijn er straks drie etages: door de volautomatische garage kunnen auto's veel dichter naast elkaar geplaatst worden. De bestuurder stapt tenslotte niet meer uit in de ondergrondse garage.
Het vraagt nog wel fantasie om te bedenken hoe dit allemaal moet gaan werken over een paar maanden.
Eén van de twee gaten in het 'dak' waar straks de liften in geplaatst gaan worden.
Ik stond vóór mijn bezoek wat sceptisch tegenover zo'n garage. Oké, je kunt meer auto's kwijt maar het zal vast een paar centen kosten en gaat het ook goed werken?
Na de toelichting en het bezoek zie ik er wel wat in. Je kunt behoorlijk veel meer auto's kwijt. Die zijn dan ook nog eens beschermd tegen inbraken, vandalisme en het weer. Je kunt zelfs het dak van je cabrio open laten staan! De wachttijd om de auto weer op te pikken is gemiddeld drie minuten. De praktijk is dat je dat als lang ervaart. Maar ga je auto eens parkeren in de garage bij de Westblaak: als het druk is en je kunt je auto pas op de 10e etage kwijt, je gaat met de lift naar beneden en later weer naar boven, ben je veel meer tijd kwijt.
Een ander voordeel is dat je het merendeel van het plein ook als zit- en speelplein kunt gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten